Alkohol w świecie sportowca~ 3 min

0
270

Czy osoba uprawiająca sport, obojetnie czy jest to amator czy zawodowiec, nie powinna spożywać alkoholu?

Sport i napoje wysokoprocentowe raczej nie idą ze sobą w parze. Wiele osób ćwiczących postanawia wręcz przejść na abstynencję. Jaki jest jednak wpływ alkoholu na sylwetkę i organizm człowieka?
alkohol a sport

Prozdrowotne działanie

Wielu z was pewnie słyszało o leczniczym działaniu alkoholu. Przykładowo lampka wina do obiadu może pomóc nam w obniżeniu ryzyka występowania schorzeń serca, cukrzycy, obniżyć ciśnienie krwi oraz wiele wiele innych! Taka strategia dodatkowo wspomaga obniżenie retencji wody w organizmie. Jest to pierwszy znak na to, że napoje procentowe mogą, a czasami nawet powinny znaleźć się w jadłospisie sportowców.
Prozdrowotne dzialanie wina

Alkohol – dobry czy zły?

Dobre i złe działanie alkoholu powoduje iż trudno określić czy jest on porządany przez nasz organizm czy może raczej nie. Osobiście uważam, że w racjolanych ilościach nic nie jest w stanie nam zaszkodzić, a to czy będziemy go spożywać czy nie zależy tylko i wyłącznie od naszych upodobań. Tylko…? Ile to są te racjonalne ilości? Wszystko zależy od twojego organizmu! Duży wpływ na to ma masa ciała, oraz płeć. Uśredniając nasze społeczeństwo przeciętny dorosły mężczyzna może spożywać alkohol od 1 do 3 razy w tygodniu w postaci 1,5l piwa 5%, 600ml wina 12%, bądź 180ml wódki 40%. Pamiętając, iż są to wartości podane dla przeciętnego Kowalskiego nie będącego sportowcem! Dla amatorów aktywności ficznych są one oczywiście zawyżone. Jest to natomiast pewnego rodzaju punkt odniesienia.

Raz na jakiś czas można!

Ilość pochłoniętego alkoholu jednorazowo ma bardzo duże znaczenie! Jeśli nie piłeś kilka miesięcy, nie myśl, że nagle możesz pozwolić sobie na ostrą libację. Jeżeli poniesie Cię melanż i pochłoniesz morze alkoholu w jedną noc, nie mam dla Ciebie dobrych wieści. Skutkami tej jednorazowej „odskoczni” są: obniżony testosteron, zwiększony poziom kortyzolu, upośledzenie regeneracji organizmu,  oraz zachamowanie syntezy białek, czyli budowy mięśni. Do tego wszystkiego musimy doliczyć skutki pogorszonej jakości snu, niewyspania oraz potwornego kaca następnego dnia który utrudnia zwykłe funkcjonowanie nie mówiąc nawet o treningu.
skutki picia alkoholu

Czy alkohol powoduje tycie?

Patrząc przez pryzmat fizjologii naszego ciała nie jest to możliwe, gdyż nie mamy żadnego „magazynu” na etanol. Alkohol postrzegany jest przez nasz organizm jako trucizna, która natychmiastowo musi pozostać z niego wydalona. Gdyby było odwrotnie i magazynowalibyśmy go, prawdopodobnie ciągle chodzilibyśmy „na fazie” dzięki stopniowo uwalniającym się procentom.
Jednakże patrząc poprzez pryzmat działania alkoholu na spalanie pozostałych makroskładników, jest w tym ziarnko prawdy. Wypijając większe ilości wódki, piwa, wina itp. upośledzasz trawienie białek, tłuszczy i węglowodanów, co za tym idzie przekąski na imprezie mogą zostać odłożone się w postaci tłuszczu.

Co robić, gdy już najdzie ochota by się napić?

Jak wiadomo alkohol jak wszystko inne co spożywamy posiada pewną kalorykę. Jeżeli jesteś osobą na diecie, bądź chcesz zachować jak najlepszą formę jednoczesnie nie odmawiając sobie przyjemności, mam dla Ciebie radę. Planując pójście na imprezę, ogranicz ilość kalorii dostarczanych z tłuszczami i węglowodanami, na rzecz alkoholu, który spożyjesz.
Wszystko jest dla ludzi! Jeśli posiadasz zdrowy rozsądek nie musisz odmiawiać sobie niczego.