Beta-alanina, czyli niedoceniany suplement.~ 2 min

0
210

Beta-alanina jest jednym z niewielu suplementów, który faktycznie może przełożyć się na nasze wyniki na siłowni.

Tak samo jak cytrulina czy kofeina znajduje się w wielu przedtreningówkach chociażby takich jak napalm. Właśnie przez jej obecność często możemy  odczuwać tzw. parastezje czyli mrowienie w całym ciele.

Mięśnie

Czym jest beta-alanina?

Jest aminokwasem niezbędnym do syntezy karnozyny w organizmie.

Beta-alanina + L- histydyna= Karnozyna

L- histydyna jest bardziej dostępna w naszym organizmie niż sama beta-alanina, stąd też suplementujemy właśnie ją.

Karnozyna

Karnozyna z kolei jest dipeptydem, który pełni w organizmie rolę bufora kwasowego. W momencie kiedy podczas treningu zaczynają  wydzielać się produkty przemian metabolicznych, stopniowo środowisko naszych mięśni zaczyna się obniżać. Już sam ten efekt zaczyna zmniejszać ich wytrzymałość. Karnozyna chroni przed akumulacją jonów wodorowych(H+) na skutek gromadzenia się kwasu mlekowego. Poza tym:

  • Poprawia kurczliowość mięśni
  • Zwiększa długość i intensywność treningu, dzięki większej odporności na zmęczenie
  • Zwiększa wytrzymałość mięśni głównie w wysiłkach trwających >30s
  • Jest antyoksydantem
  • Ochrania mięśnie przed produktami glikacji (AGEs)*

*AGEs- produkty zaawansowanej glikacji, które mają szkodliwy wpływ na cały nasz organizm.

tabletki

Dawkowanie

Zalecana dawka przy suplementacji beta-alaniny wynosi 3- 6g dziennie przez  4-12 tygodni. Następnie zmniejszamy dawkę do dawki podtrzymującej, która będzie wynosić    1-2g. Oczywiście każdy organizm jest inny i w niektórych przypadkach dawka będzie musiała zostać dobrana indywidualnie. Przy jednorazowym stosowaniu większej dawki beta-alaniny możliwe jest występowanie parastezji, o których już wspominałem. Jeżeli chcemy ich uniknąć, warto rozbić ją na kilka mniejszych dawek w ciągu dnia.

Podsumowanie

Beta-alanina jest  suplementem, który bez wątpliwości znajdzie swoje zastosowanie dla osób, które ćwiczą na siłowni. Korzyści z jej stosowania przemawiają same za siebie. Jeżeli jesteś osobą, która już chwilę siedzi w tym temacie i szuka czegoś dla siebie, to uważam, że jest to jeden z najlepszych wyborów zaraz po kreatynie.

Poprzedni artykułCytrulina – czy warto suplementować?
Od dwóch lat jestem zawodnikiem męskiej sylwetki. Swoją przygodę z siłownią zacząłem już dobre parę lat temu, ale ciągle staram się rozwijać i poszerzać swoje horyzonty. Zawsze staram się pomagać na tyle na ile mogę, także nie krępuj się i pisz jeżeli masz jakiś problem!