Cytrulina – czy warto suplementować?~ 3 min

0
236

Jeżeli jeszcze nie słyszeliście o cytrulinie, to myślę, że to dobry moment aby o niej wspomnieć!

Warto wiedzieć o niej niezbędne minimum, chociażby ze względu na to, że występuje w bardzo wielu popularnych przedtreningówkach, z których mnóstwo osób korzysta na co dzień tj. heropump, red shock czy nitrobolon. 

Czym jest cytrulina?

Jest aminokwasem, który w nerkach ulega przemianie do argininy. Przypuszcza się, że u ludzi blisko 60% argininy jest syntezowanej w nerkach. Dlaczego to takie ważne?

Arginina dla osób ćwiczących jest istotna ze względu na to, że w naszym organizmie wiele typów komórek wykorzystuje ją do syntezy tlenku azotu(NO). Czyli mówiąc wprost jest jego boosterem.

Arginina i cytrulina  biorą również udział w cyklu mocznikowym*, który ma miejsce w wątrobie. Jedna z głównych ról tego cyklu to oczyszczanie organizmu ze szkodliwego dla nas amoniaku(NH3).

cykl mocznikowy
Cykl mocznikowy*

Tlenek azotu(NO)

Dochodzimy w końcu do sedna. To właśnie ta substancja będzie dla nas najważniejsza. Co konkretnie daje nam jej większe stężenie w organizmie?

  • Rozszerza naczynia krwionośne oraz obniża ich napięcie.
  • Hamuje przyleganie, aktywację i agregację płytek krwi.
  • Jest neuroprzekaźnikiem w mózgu i obwodowy układzie autonomicznym.
  • Uczestniczy w odpowiedzi immunologicznej organizmu.

Dzięki temu, że rozszerza nasze naczynia krwionośne, więcej krwi jest w stanie przepływać przez nasze mięśnie w trakcie ćwiczeń, a to da nam możliwość do poczucia większej pompy na treningu. Poza tym z większym przepływem krwi będziemy mieli większą możliwość wymiany produktów naszego metabolizmu.

Cytrulina vs arginina

Jeżeli to właśnie arginina jest potrzebna do syntezy NO pewnie wielu z was pomyślało, to czemu właśnie jej nie suplementować?

Oczywiście można tak zrobić, z tym, że cytrulina w tym przypadku po prostu jest lepiej absorbowana, przez co finalnie będzie lepiej działać. W niektórych badaniach wykazano również, że cytrulina może zmniejszać uczucie zmęczenia na treningach oraz podnosić wytrzymałość zarówno w wysiłku tlenowym i beztlenowym!

Tabletki

Dawka

To wszystko znowu zależy od indywidualnych predyspozycji. Zalecana dawka wynosi od    3- 6g. Takie ilości można stosować zarówno przed jak i po treningu.

Podsumowując

Cytrulina będzie substancją, która zwiększy syntezę NO w naszym organizmie, a co za tym idzie, więcej krwi będzie przepływać przez nasze mięśnie powodując uczucie zwiększonej pompy mięśniowej. U mnie właśnie dzięki pompie mięśniowej jestem w stanie bardziej skupić się na czuciu mięśniowym oraz pracy samych mięśni. Jeżeli zależy wam na jej dodatkowym zwiększeniu warto do godziny przed treningiem wrzucić sobie 1-2g soli. Sól będzie zatrzymywać wodę w organizmie przez co również uczucie pompy mięśniowej będzie większe.