Rozciąganie – trening gibkości~ 4 min

0
275

Jakie korzyści może przynieść ten często pomijany aspekt treningu? Czy warto w ogóle poświęcać mu cenny czas?

Trening gibkości, co możesz zaobserwować w wielu klubach fitness na świecie, jest odsuwany w cień przez wielu entuzjastów sportów siłowych. Nie jest on więc chyba taki ważny, co? Sprawdźmy to!rozciąganie

Czym jest dla mnie rozciąganie?

W moim przekonaniu jest to najważniejszy aspekt wysiłku fizycznego i fitnessu zaraz po zdrowym odżywianiu. Przywraca ono właściwe ułożenie Twojego ciała, co w przeszłości rozumieli głównie mistrzowie jogi i tai chi. Wykonywali oni ćwiczenia rozciągające dla pełniejszej ekspresji psychicznej i duchowej. Co natomiast mogą one dać Tobie? Między innymi właściwe wspólne położenie stawów i zdrową biomechanikę, może również zredukować istniejące w twoim organizmie napięcia powodujące bóle, czy skurcze. Patrząc na organizm jak na maszynę – dajmy na to samochód – aby zapewnić mu sprawność i życie bez żadnych usterek, powinieneś jak najlepiej o niego dbać. Wypełniać silnik najlepszej jakości paliwem (pożywieniem) oraz odpowiednio konserwować, zabezpieczać i naprawiać jego podzespoły – tym właśnie jest dla mnie rozciąganie.

Rozciąganie = siła

Słuchając osób na treningach zauważyłem, że dla wielu z nich rozciąganie to strata czasu, część nawet twierdzi, że rozciąganie statyczne może zahamować przyrost siły. Fakt ten okazuje się być w pewnym sensie prawdą, gdy nie podejmujesz wystarczającego wysiłku bądź w momencie kiedy twoje ambicje przerastają twoje możliwości. Siadając na podłodze i schylając się delikatnie w stronę palców, w twoich stawach nic się nie zmieni. Zyskujesz tyle, ile pracy włożysz, zresztą to tyczy się niemal każdego aspektu życia. Z kolei zbyt silny nacisk, ponad możliwości, może doprowadzić do poważnych uszkodzeń mięśni i stawów! Wracając do tematu, brak mobilności może przeszkadzać w wykorzystaniu pełni potencjału Twojego ciała. Gdy brak Ci pełnego zakresu ruchu nie jesteś w stanie w pełni korzystać z wielu podstawowych ćwiczeń takich jak przysiady, mostki, czy pompki. Dlatego też skupienie się na mobilności może przyczynić się do zwiększenia Twej siły.
rozciąganie ramion

Jak się rozciągać?

Trening gibkości przynosi sporo korzyści, natomiast źle wykonywany może przynieść równie sporo szkód. Jak zatem się rozciągać by tego uniknąć? Bardzo ważną kwestią jest to kiedy i w jaki sposób się rozciągamy.
Długie statyczne rozciąganie tuż przed intensywnym treningiem siłowym to szybka droga do kontuzji. Mocno rozciągnięty mięsień w momencie szybkiego skurczu jest narażony na zerwanie. Z tego też powodu, intensywny trening gibkości należy wykonywać po ćwiczeniach siłowych, a najlepiej kilka godzin po, bądź innego dnia.
Natomiast krótkie dynamiczne rozciąganie to świetny sposób na rozgrzewkę poprzedzającą trening siłowy.

Dynamiczne rozciąganie

Warto mieć na uwadze, że każdy ma inne, specyficzne potrzeby w kwestii gibkości. Adepci sztuk walki, tancerze i gimnastycy będą potrzebowali zdecydowanie większego zakresu ruchu od przeciętnego człowieka dbającego o zdrowy styl życia. Także podejmując się rozciągania, najpierw wyznacz sobie cele. Może to być ogólna poprawa postawy, zwiększenie zakresu ruchu, bądź dążenie do wykonania szpagatu. Pomoże Ci to lepiej przygotować własny plan treningu gibkości i dobrać odpowiednie ćwiczenia rozciągające.

Pamiętaj! Ty sam najlepiej znasz swoje ciało, więc słuchaj go uważnie, ponieważ nieustannie wysyła Ci sygnały.

Znaczenie mobilności 

Mobilność w treningu siłowym zawsze odgrywała i będzie odgrywać znaczącą rolę. Niemożliwe jest wykonywanie zaawansowanych ćwiczeń bez odpowiedniego zakresu ruchu. W kalistenice zastosowanie w treningu stania na rękach, mostków lub przysiadów na jednej nodze (pistoletów) nie będzie dostępne dla osób o ograniczonej mobilności. To z kolei blokuje dostęp do osiągnięcia pełni siły. Jeśli stosujesz treningi z własną masą ciała rozciąganie jest również jednym z lepszych sposobów na urozmaicenie twoich sesji treningowych.

stanie na rękach

Entuzjaści dźwigania ciężarów również powinni z niego skorzystać. Dzięki odpowiedniemu rozciągnięciu po treningu mięśnie szybciej się regenerują – zwiększony przepływ krwi pozwala na szybsze dostarczenie wartości odżywczych do tkanek mięśni. Większa mobilność daje większe bezpieczeństwo przy wykonywaniu ćwiczeń na wolnych ciężarach, gdyż posiadasz pełną kontrole nad wykonywanym przez Siebie ruchem.rozciąganie na siłowni

Większa mobilność, pozwala na lepsze wykorzystanie potencjału naszego ciała i pokonywanie barier!

Więc jak sądzisz? Trening gibkości jest ważny czy nie? Warto poświęcić mu czas?
Daj znać w komentarzu!