SUPLEMENTACJA – kiedy i czy w ogóle zaczynać?~ 4 min

0
344

Białko, kreatyna, BCAA, cytrulina, przedtreningówki… „Bez tego ani rusz!”  – czy rzeczywiście tak jest?

Zbyt często obserwuję osoby, które już przed rozpoczęciem treningów chwalą się swoim zaopatrzeniem w masę suplementów. Czy są one potrzebne? Sprawdźmy to!
pills

Dla kogo przeznaczone są suplementy?

Suplementy diety takie jak odżywki białkowe, kreatyna, przedtreningówki, aminokwasy, witaminy i wiele innych, są jedynie dodatkiem do zbilansowanej diety.
Wiele początkujących od razu zabiera się za pełną suplementację z myślą, że to pomoże im szybciej osiągnąć swój cel. Nie zważają jednak na to jak bardzo, złe przyjmowanie suplementów, może im zaszkodzić! Przykładowo zażywając białko, mimo iż w zwykłym pożywieniu dostarczasz wystarczającą jego ilość dla twego organizmu, jesteś na doskonałej drodze do jego zakwaszenia.

Uważam więc, że suplementy diety należy stosować w późniejszych etapach treningów, nie na samym początku. Zdrowa zbilansowana dieta, oparta na pełnowartościowych produktach, zdecydowanie wystarczy osobie początkującej na szybki progress bez narażania zdrowia na niebezpieczeństwo.
przysiad

Działa czy nie działa? Sprawdź to sam!

Zdania na temat różnych suplementów są podzielone. Jedni twierdzą, że działają, drudzy z kolei, że nie. To jak w końcu jest? Otóż odpowiedź nie jest taka prosta, jakby się zdawało – w szczególności jeśli chodzi o  kreatynę, aminokwasy, L-karnitynę czy przedtreningówki. Każdy z nas jest inny i posiada własny, zwariowany organizm reagujący inaczej na różne substancje . Zatem, aby dowiedzieć się czy jakiś suplement działa na Ciebie korzystnie czy też nie, musisz eksperymentować. Polecam jednak przedtem skonsultować się z lekarzem, aby nie narobić sobie szkody!

Z kolei jeśli chodzi o białko, odżywki węglowodanowe i witaminy, najpierw należałoby sprawdzić czy nasz organizm ich potrzebuje. W przypadku białka czy węglowodanów, śledząc swoje dzienne zapotrzebowanie na dane makroskładniki, bez problemu jesteśmy w stanie stwierdzić ich niedobór. Zalecam uzupełniać go oczywiście pokarmem, a w ostateczności dopiero sięgać po suplement.

Niedobory witamin są zdecydowanie trudniejsze do zaobserwowania, w tym najlepiej wykonać badnia dla poznania diagnozy. W tym przypadku suplementy również powinny być jedynie ostatecznością. O wiele lepiej jest spożyć więcej owoców, witamin, czy też innych pokarmów, zamiast łykać garść tabletek.
zbilansowana dieta

Strata pieniędzy!

Na rynku istnieje kilka suplementów, które pomagają jedynie w uszczupleniu twojego portfela. Ich zastosowanie w diecie wprowadza ledwo odczuwalne w organizmie zmiany, a co najlepsze identyczny efekt osiągnąć możesz bez ich użycia.

Mowa tu między innymi o spalaczach tłuszczu, prężnie reklamowanych przez media jako cudotwórcze środki na pozbycie się niechcianych fałdek. Bierzesz tabletkę bądź dwie i chudniesz 3 razy szybciej! Brzmi trochę abstrakcyjnie, nieprawdaż? W jaki sposób działają magiczne spalacze tłuszczu? Otóż ich działanie polega głównie na zwiększeniu temperatury ciała co pozwala na spalenie większej ilości kalorii. Niestety dzięki nim palimy niewiele więcej kalorii niż zwykle. Co więcej podobnie na nasz organizm działają pikantne potrawy.

W skład suplementów na które zazwyczaj nie warto wydawać pieniędzy wchodzą Aminokwasy rozgałęzione BCAA, w przeciwieństwie do przeświadczenia wielu sportowców nie wywołują żadnego pozytywnego działania w naszym organizmie. Posiadają jedynie 3 z 9 niezbędnych do budowy białek aminokwasów (leucyna, izoleucyna i walina). Nie pomogą Ci więc w odbudowie/regeneracji mięsni po treningu, to tak jakbyś chciał zbudować dom mając tylko 1/3 potrzebnych materiałów. Lepszym od BCAA wyborem są np. jajka lub odżywka białkowa, gdyż w przeciwieństwie do nich posiadają wszystkie potrzebne organizmowi aminokwasy egzogenne.

Moje rekomendacje

Zanim pomyślisz o jakichkolwiek suplementach diety, zastanów się czy twój sposób odżywiania się jest wystarczająco zdrowy i zbilansowany. Jeśli nie, zmień swoją dietę zamiast wydawać ciężko zarobione pieniądze na coś co nie jest Ci do końca potrzebne.
Jedynym potrzebnym niemal każdemu człowiekowi suplementem jest witamina D3 zażywana w okresie zimowym. Serdecznie polecam sięgać po nią w pochmurne zimowe dni.

witamina d3

Zapisz, przeczytaj, ZAPAMIĘTAJ!
Zdrowe odżywianie > suplementy