Włókna mięśniowe w organizmie człowieka.~ 4 min

0
371

Wszyscy o nich słyszeli, ale mało kto wie, że posiadamy aż trzy rodzaje włókien mięśniowych.

To nie wszystko. Każde z włókien jest inne i inaczej reaguje na trening.  Jakie są zależności tych włókien w organizmie i jak ułożyć trening pod ich zawartość? Odpowiedź znajdziecie poniżej!

włókna mięśniowe

Rodzaje włókien mięśniowych.

Tak jak wspominałem istnieją trzy rodzaje. Możecie się spotkać z różnymi nazwami albo ich określeniami, także zapiszę wszystkie, z którymi się dotąd spotkałem.

  1. Włókna czerwone, włókna SO (slow oxidative), włókna typu I, włókna wolno kurczące się, włókna ST (slow twitch):
  • Są odpowiedzialne za długotrwałe wysiłki o małej intensywności.
  • Charakteryzują się dużą zawartością mioglobiny (białko magazynujące tlen w mięśniach) oraz dużą liczbą mitochondriów, co oznacza, że będą to włókna czerpiące energię z procesów tlenowych.
  • Powolny czas narastania siły skurczu i duża odporność na zmęczenie mięśnia.
  • Przewaga procentowa tych włókien jest charakterystyczna dla osób, które mają dużą wytrzymałość.

2. Włókna białe, włókna FG (fast glycolytic), włókna typu IIb/IIx, włókna szybko kurczące się, włókna FT (fast twitch)

  • Charakteryzują się małą ilością mioglobiny oraz małą ilością mitochondriów. Pozyskują energię, głównie z procesów beztlenowych.
  • Siła skurczu jest dwukrotnie szybsza niż w przypadku włókien czerwonych.
  • Kurczą i rozkurczają się stosunkowo szybko, ale też szybko się męczą.
  • Przewaga procentowa tych włókien jest zauważalna u osób, które mają dużą siłę oraz szybkość.

3.Włókna mieszane, włókna FOG (fast oxidative-glycolytic), włókna typu IIa włókna szybko kurczące się czerwone.

  • Plasują się pomiędzy jednymi i drugimi typami włókien.
  • Szybkość skurczu włókien białych i mieszanych jest podobna, ale włókna mieszane mają większą wytrzymałość.
  • Włókna typu IIa mają większą ilość mitochondriów niż włókna IIx, ale mniejszą niż włókna typu I.

Jednostki motoryczne.

Mówiąc wprost, jest to unerwienie każdego z typu naszych włókien mięśniowych. Każde z nich wykazują różnice. Motoneurony, które „aktywują” włókna czerwone są mniejsze i mają mniejsze aksony*, które wolniej przewodzą impulsy. Mają niższy próg pobudliwości, a to znaczy, że są pobudzane najwcześniej. Następnie pobudzane są włókna typu IIa i IIx. Przy niskiej intensywności (zbyt niski % ciężaru maksymalnego), włókna typu II są aktywowane przy długotrwałej pracy i narastającym zmęczeniu. Przy krótszych wysiłkach o dużej intensywności (80-95 % ciężaru maksymalnego)wszystkie trzy rodzaje jednostek motorycznych są rekrutowane. To znaczy, że jeżeli chcemy aktywować włókna typu II musimy zrobić więcej powtórzeń na mniejszym ciężarze(rzędu 65-80% ciężaru maksymalnego) albo większym ciężarem(80-95% CM) mniejszą ilość powtórzeń.

Akson* -przewodzi impulsy nerwowe od ciała komórki do innego neuronu, mięśnia czy gruczołu.

Różnice genetyczne.

Tutaj pod uwagę także brana jest genetyka. Każdy jest inny. U każdego będą występować różnice. Na ogół sportowcy zajmujący się sportami wytrzymałościowymi mają przewagę włókien typu I i IIa. Sportowcy uprawiający sporty siłowe czy szybkościowe będą mieli przewagę włókien typu IIx i IIa.

Gdzie w tym wszystkim jest trening?

Trening odgrywa tutaj pewną rolę i wywiera wpływ na skład włókien. Jest on niestety niewielki. Szacuje się, że 1-5% włókien jest włóknami słabo zróżnicowanymi. One właśnie, kształtowane przez trening, mogą zmieniać się w włókna typu I lub IIx. Możliwa jest także przemiana włókien IIx w IIa.

Mięśnie grzbietu

Przyjmowane zależności procentowe danego typu włókien w mięśniach.

  • Mięsień trójgłowy ramienia (triceps)- 25-40% włókien czerwonych.
  • Mięśnie klatki piersiowej- 45-60% włókien czerwonych.
  • Mięsień dwugłowy ramienia (biceps)- 50% włókien czerwonych.
  • Mięśnie ud- 50% włókien czerwonych.
  • Mięsień czworoboczny (środek pleców)- 55% włókien czerwonych.
  • Mięsień najszerszy grzbietu- 55-65% włókien czerwonych.
  • Mięśnie brzucha- 60-80% włókien czerwonych.
  • Mięśnie naramienne (barki)- 70-80% włókien czerwonych.
  • Mięśnie łydki- 90-100% włókien czerwonych.
  • Mięśnie przedramienia- 90-100% włókien czerwonych.

Co nam to wszystko mówi?

Teoretycznie rzecz biorąc jeżeli w naszych mięśniach występuje przewaga włókien czerwonych powinniśmy stawiać na większą ilość powtórzeń. Z drugiej strony jeżeli występuje przewaga włókien białych powinniśmy stawiać na większy ciężar i mniejszą ilość powtórzeń. (Z tym, że tutaj należy wziąć pod uwagę fakt, że głównie włókna białe mają potencjał do rozwoju.) Są to ogólne założenia i jak sami dobrze wiecie mogą się różnić. Sami musimy zwrócić uwagę co na nas najlepiej działa. Możemy programować swój trening zgodnie z tymi założeniami, ALE nie zapominajmy, że jednostki motoryczne typu IIa i IIx aktywujemy głównie przez dużą intensywność (duży ciężar). Pamiętajmy również o dostarczaniu różnych bodźców naszym mięśniom.