Woda- najtańszy suplement na rynku.~ 3 min

0
109

Często nie zdajemy sobie sprawy jak wiele daje nam utrzymywanie odpowiedniego nawodnienia organizmu.

Nasze ciała składają się w ponad 70% z wody. Na co dzień jednak nie zastanawiamy się nad tym i często ilość wody/płynów, które dostarczamy jest za mała. Jakie tak właściwie korzyści przychodzą nam ze spożywania odpowiedniej ilości wody?

 

woda w szklance

Odwodnienie

Do odwodnienia bardzo często może dochodzić podczas treningu czy wzmożonego wysiłku fizycznego, ale nie tylko. Bardzo często spotykamy się z nim także w upalne dni, kiedy organizm musi kontrolować temperaturę naszego ciała i żeby schłodzić ciało po prostu się pocimy. Razem z potem tracimy cenne minerały jak sód czy potas. Bardzo ważne jest żeby wtedy pić duże ilości płynów, i uzupełniać składniki mineralne. Dobrym rozwiązaniem jest wtedy woda mineralna albo napoje izotoniczne, które poza składnikami odżywczymi dostarczają również energię w postaci węglowodanów.

Lekkie odwodnienie może także występować po naszym przebudzeniu. Przez całą noc nasz organizm się regenerował i potrzebował do tego wody. Dobrym rozwiązaniem jest wypicie z rana szklanki lub nawet dwóch wody, dla uzupełnienia tych braków.

Niewielkie odwodnienie organizmu  w ilości 500-700ml, powoduje spadek masy ciała o około 1%. To z kolei obniża wydolność o około 10%, szczególnie przy wysiłkach intensywnych i krótkotrwałych oraz pogarsza funkcjonowanie układu krążenia. Pragnienie odczuwamy dopiero przy odwodnieniu rzędu 2% masy naszego ciała. To znak, że jesteśmy już poważnie odwodnieni. Do innych objawów odwodnienia zalicza się:

  • suchość w ustach
  • drżenie palców rąk
  • bolesne skurcze mięśni
  • bóle brzucha
  • zawroty i bóle głowy
  • nudności i wymioty
  • uczucie zmęczenia

Przy odwodnieniu rzędu 3% masy ciała, mogą już występować omdlenia cieplne, a jeżeli  dalej nie reagujemy może dojść do udaru.

Ile wody mam pić?

Przyjmuje się, że powinniśmy wypijać co najmniej 1litr wody, na każde zjedzone 1000kcal. Ważne jest tutaj stwierdzenie co najmniej. Jeżeli dużo się pocimy, trenujemy czy po prostu czujemy, że potrzebujemy więcej, to jak najbardziej skłaniałbym się do zwiększenia tej ilości.

Biorąc pod uwagę dietę, w której miałem 4500kcal, teoretycznie powinienem spożywać minimum 4,5 litra wody na dzień. Przez to, że ciężko trenuję zwiększałem tą ilość do 5-6 litrów. Sprawa ma się podobnie w przypadku sytuacji, w której chcemy redukować poziom naszej tkanki tłuszczowej. Wówczas woda jest niezbędna do redukcji tej tkanki, a poza tym będzie dobrą metodą na „zapełnienie” żołądka i chwilowy brak odczuwania głodu. Wtedy starajmy się pić więcej.

Funkcje wody w organizmie.

  1. W środowisku wodnym zachodzi większość procesów biochemicznych w naszym organizmie, w tym proces syntezy białek mięśniowych(czynnik, który determinuje hipertrofię czyli rozrost mięśni).
  2. Reguluje temperaturę ciała.
  3. Przeciwdziała zakwaszeniu, rozcieńcza kwasy.
  4. Dzięki niej możliwy jest transport glukozy i odbudowa zasobów glikogenu mięśniowego.
  5. Wypłukuje toksyny znajdujące się w organizmie.
  6. Jest niezbędna do redukcji tkanki tłuszczowej.
  7. Nawilża błony śluzowe i stawy.

Niewątpliwie nie są to jej wszystkie funkcje, ale sami możecie zauważyć jak wielkie ma ona znaczenie. Bardzo wiele osób to bagatelizuje i zamiast skupić się na podstawach, często chwytają po inne rozwiązania jak zażywanie garści tabletek, które mają ich magicznie uzdrowić. Starajcie się pić wodę regularnie i pamiętajcie, że uczucie pragnienia pojawia się dopiero wtedy, kiedy jesteśmy już odwodnieni!