Wolne ciężary czy maszyny?~ 4 min

0
226

Strzelam, że każdy miał kiedyś ten problem! Przychodziłeś na siłownię i zastanawiałeś się co wybrać.

W moim przypadku na początku najczęściej łączyłem te rzeczy. Czy był to dobry wybór?

sztanga

Wolne ciężary.

Przez wolne ciężary mam tu na myśli wszelakie ćwiczenia, w których wspomagamy się m.in. sztangami, hantlami czy kettlebellami.  Są to takie ćwiczenia jak: wyciskanie sztangi na ławeczce płaskiej, wiosłowania hantelką, przysiady ze sztangą czy francuskie wyciskanie hantli zza głowy.  Oczywiście to tylko jedne z wielu przykładów.

Jakie korzyści przynoszą nam ćwiczenia na wolnych ciężarach?

Przede wszystkim angażujemy w naszym ciele tzw. Stabilizatory przez to, że sami musimy świadomie kontrolować ciężar oraz tor jego ruchu. Analogicznie rzecz biorąc, stabilna postawa= bezpieczniejsza postawa. Przy ćwiczeniach wielostawowych na wolnym ciężarze tj. martwy ciąg czy przysiad uczymy się również prawidłowych wzorców ruchowych, które towarzyszą nam w życiu codziennym, np. kiedy coś spadnie nam na ziemie, a my będziemy nieudolnie się schylać, obciążając przy tym kilkakrotnie bardziej nasz kręgosłup.

Mamy większą możliwość dostosowania ćwiczenia pod naszą anatomiczną budowę ciała.  Mam tu na myśli głównie ćwiczenia wielostawowe, w których każdy będzie miał inne predyspozycje genetyczne tj. długość tułowia, względem długości kończyn np. przy przysiadzie czy chociażby sama długość kończyn, gdzie przy wyciskaniu sztangi taka osoba będzie musiała po prostu chwytać szerzej.

Przykład: W moim przypadku wyciskając na maszynie, nie mam możliwości takiego szerokiego chwytu jak w przypadku wyciskania na sztandze, przez co muszę chwytać wężej, bardziej angażując przy tym triceps. Piszę bardziej, bo triceps jest zaangażowany przy wszystkich rodzajach wyciskania, tak samo jak przedni akton barku.

Ćwiczenia na maszynach

Ćwicząc na maszynach możemy bardzo dobrze wyizolować mięsień, ale tak jak już wspominałem nie zawsze. Ogólnie jednak rzecz biorąc tak właśnie jest. Dzięki takiej izolacji jesteśmy w stanie lepiej czuć mięsień, który ćwiczymy, czyli po prostu wzrasta czucie mięśniowe.

Poza tym mamy większe prawdopodobieństwo, że wykonujemy dane ćwiczenie dobrze, ze względu na to, że tor ruchu maszyny zazwyczaj jest wytyczony i nie musimy się aż tak bardzo skupiać na kontrolowaniu ciężaru. Jasne, trzeba będzie utrzymać odpowiednie tempo, ale nie będzie to takie zaangażowanie jak w przypadku ruchów na wolnym ciężarze. W tym czasie będziemy mogli zwrócić większą uwagę na pracę mięśniową oraz czucie.

suwnica

 

Jeżeli ciężko nam jest wyizolować daną partię np. część obojczykową(górną) klatki piersiowej, to maszyna, która będzie miała wytyczony tor ruchu, tak żeby rozwijać głównie tą część klatki, może być tutaj pomocna i dać inny bodziec  w okresie stagnacji.

Maszyny bardzo dobrze będą się sprawdzać w roli ćwiczeń akcesoryjnych, ale nie opierał bym treningu tylko i wyłącznie na nich samych.

Wyciągi

W przypadku wyciągów tor ruchu wytyczamy sami oraz mamy ciągłe napięcie przez umieszczony ciężar na linkach. Będziemy bardziej musieli przyłożyć się do kontroli tempa oraz ciężaru niż w przypadku maszyn. Na wyciągach mamy bardzo wiele możliwości odnośnie ćwiczeń i tak na dobrą sprawę można na nich przećwiczyć każdą partię w naszym ciele.

Tutaj również wyciągi bardzo dobrze sprawdzą się jako ćwiczenia akcesoryjne, ale tak samo jak w przypadku maszyn, nie opierałbym treningu tylko i wyłącznie na nich.

Co wybrać?

Wolne ciężary będą angażowały przeważnie większą ilość mięśni, chociażby ze względu na stabilizatory, niż maszyny. Nie mniej jednak jeżeli nie jesteśmy pewni jak poprawnie wykonać dane ćwiczenie czy to na bramie czy na wolnym ciężarze, lepiej nie ryzykować i wybrać ćwiczenia, których jesteśmy pewni. Tak jak już wspominałem maszyny bardzo dobrze sprawdzą się przy izolacji jakiegoś mięśnia,  w momencie, w którym na wolnym ciężarze nie potrafimy go wyczuć albo po prostu jesteśmy w okresie stagnacji i chcemy dostarczyć nowego bodźca naszym mięśniom. Jeżeli jednak potrafisz prawidłowo wykonywać ćwiczenia na wolnym ciężarze i posiadasz już prawidłowe wzorce ruchowe, opierałbym się na Twoim miejscu głównie na wolnych ciężarach!